Title
Výzkum v oblasti klasických i nekonvenčních modelovacích a optimalizačních přístupů pro potřeby zvýšení efektivity dopravních a logistických obslužných systémů
Code
SP2013/55
Solver
Supervisor
doc. Ing. Ivana Olivková, Ph.D.
Solution period
01. 01. 2013 - 31. 12. 2013
Summary
Projekt tematicky navazuje na projekty SGS řešené na Ústavu dopravních technologií v letech 2011-2012. Pokračuje ve výzkumu a vývoji nových analytických a simulačních modelů v souladu se základními cíli projektu uvedenými níže.
Předmětem zájmu budou modely řešící dosud matematicky neformulované úlohy a úpravy existujících modelů zaměřené na zvyšování efektivity řešení v datově rozsáhlejších úlohách. Předmětem výzkumu budou dále modely umožňující komplexnější řešení problémů současné dopravní a logistické praxe (v rámci modelů bude současně řešeno několik optimalizačních úloh, které se dosud řešily izolovaně). Pozornost bude věnována rozhodovacím úlohám z oblasti veřejné hromadné dopravy, distribuční logistiky a modelování systémů hromadné obsluhy s tzv. nespolehlivými linkami (tj. s výskytem poruch na linkách).
V rámci plánovaného projektu chceme navázat na úspěchy, kterých bylo dosaženo v minulosti, výsledky projektů řešených v rámci SGS 2011 a 2012 byly publikovány v časopisech a sbornících konferencí evidovaných v databázích Scopus a Web of Science. Např. v letech 2011 - 2012 se podařilo v těchto databázích dosáhnout zveřejnění 10-ti publikací s poměrně vysokou mírou autorství a spoluatorství ze strany studentů doktorského studia studujících na Institutu dopravy. Do navrhovaného projektu pro rok 2013 budou zapojeni všichni doktorandi Ústavu dopravních technologií.
Přidělení plánovaných finančních prostředků navrhovanému projektu přispěje především k možnosti prezentování získaných výsledků na mezinárodních konferencích a v časopisech evidovaných ve světově uznávaných databázích.
Harmonogram projektu bude souviset s předběžným harmonogramem plnění cílů projektu. Plnění cílů projektu bude probíhat průběžně tak, jak budou nabíhat termíny uzávěrek jednotlivých čísel daných periodik. Předpokládá se, že oba stěžejní výstupy do impaktovaných časopisů budou odeslány nejpozději k 30.9.2013, deklarované výstupy do časopisů evidovaných ve světově uznávaných databázích budou odeslány k 30.4., 30.6. a 30.11.2013. Podání textů metodik k certifikaci (certifikační orgán Ministerstvo dopravy ČR) se uvažuje k 31.3. a 31.10.2013.
Team of the project
Ing. Filip Tresler
Ing. Alessandra Grosso
Ing. Martin Lindovský
Ing. Jan Širc
Ing. Martin Ivan
Ing. Michal Krempl, Ph.D.
Ing. Filip Lorenz, Ph.D.
doc. Ing. Michal Dorda, Ph.D.
doc. Ing. Dušan Teichmann, Ph.D.
doc. Ing. Ivana Olivková, Ph.D.
Goal of the project
V rámci navrženého projektu byly stanoveny tři hlavní cíle:
1. vyvíjet přístupy na bázi metod operačního výzkumu umožňující zvyšování efektivnosti a snižování dotační náročnosti veřejných dopravních
a logistických systémů (veřejná hromadní doprava, distribuční logistika),
2. rozvíjet modely stochastických obslužných systémů podléhajícím poruchám obslužných linek,
3. pokračovat v publikování výsledků v renomovaných časopisech a na renomovaných konferencích evidovaných v databázích Scopus a Web of Science.
Cíle uvedené v bodech 1. - 2. je vhodné rozvést následně:
V rámci prvního z uvedených cílů budou aktivity směřovány do oblasti rozšiřování využitelnosti matematických modelů, které pomohou naplnit věcný význam deklarovaného cíle a jejich racionalizace tak, aby poskytovaly co nejširší spektrum informací potřebných pro řízení procesů a přitom nebylo dosaženo meze, za kterou se uvedené modely stávají obtížně řešitelnými.
V rámci naplnění druhého z cílů bude pozornost věnována tvorbě nových modelů obslužných systémů tvořených jednou i více obslužnými linkami. V rámci naplnění tohoto cíle budou využívány dva přístupy k modelování obslužných systémů tohoto typu - přístup analytický a přístup simulační. Vytvořené modely budou využity pro modelování vybraných procesů z dopravní praxe.
V rámci plnění třetího cíle se předpokládá odeslání minimálně dvou článků do časopisů s impakt faktorem (2xJimp), minimálně 3 článků do periodik evidovaných v databázích Web of Science a Scopus (časopisy, sborníky z konferencí - tj. 3xJneimp nebo D) a minimálně 5 výstupů do recenzovaných časopisů zařazených do seznamu pozitivních periodik (5xJrec). Dále se předpokládá podání dvou metodik k certifikaci (2xN).
V rámci roku 2013 se předpokládá dokončení 5 ti disertačních prací studentů doktorského studia, kteří studují na Ústavu dopravních technologií.